Höstmönstring 2016

Stockholmsbatteriets Höstmönstring den 8 november.

När Stockholmsbatteriet har sin höstmönstring bör någon från moderföreningens styrelse närvara.
I år hade jag som moderföreningens kassör möjlighet att ta på mig den uppgiften.
SAS tog mig ner till Arlanda, sedan tog jag Arlandabussen in till Stockholms centrum. Det började komma lite blötsnö.
Jag har gott om tid innan ja skall vara på Vanadis hotell så det blev en promenad för att uppsöka området där jag bodde 1977 (Art 60).
Burger King vid Odenplan fanns kvar, det blev en sen lunch. Promenaden fortsatte mot hotellet där jag fick mitt övernattningsrum.
Med ”gåbortkläder” började vandringen mot Valhallavägen 104 och Militärsällskapets lokaler. Vilken tur att jag tog vinterskor för nu var det snö till fotknölarna.
Jag klev in på ”mässen” före 18:00. Ett antal personer var redan där och några av dem kände jag igen från A4:tiden om inte på utseendet utan på rösten. Exakt 18:45 började årsmötesförhandlingarna vilket var ett av de snabbaste jag varit med om, där alla ledamöter omvaldes med ett klubbslag.
Efter årsmötet orienterade Lars Taraldsson om ”Projektet Fordonsmonterad granatkastare, FMG”

Klockan 19:30 var Militärsällskapets Kalla buffé framdukad. Alla 37 tog för sig och lät sig väl smaka. Det blev både ”Grannas” och ”Lappgubben” mm.
Jag pratade lite om vår verksamhet samt svarade på frågor. Efter kaffe, tårta och gamla minen mm så avslutades kvällen med en promenad i djup blötsnö till hotellet. Jag blev väckt ett par gånger av snösvängen under natten.

Klockan 07:30 intog jag en godtagbar hotellfrukost. Utcheckning kl 08:00 för en promenad längs Sveavägen mot centrum.
Nu fick jag se hur man uppträder i Stockholm när det kommit snö. De bussar jag såg satt fast, bilarna blockerade gatorna och fotgängarna trampade upp en smal stig i snön.
Bussen mot Bromma var 20 minuter sen, flyget skulle gå 11:20 så jag hade gott om tid.
Efter incheckning kom första beskedet avgången framflyttad 2 timmar vilket följdes av flera framflyttningar.
Jag fick kliva på planet kl 20:00 och vi lyfte 30 minuter senare.

Klockan 22:00 avslutades resan.